Za pravilan rad motorne pile potrebna je kvalitetna mješavina benzina i motornog ulja. Koje komponente čine mješavinu i kako pravilno napraviti mješavinu za motornu pilu i saznajte u nastavku.
Za dug i siguran rad vaše motorne pile ključna je pravilna smjesa benzina i ulja koji su pogonsko gorivo. Ako je omjer pogrešan ili koristite neodgovarajuće gorivo, riskirate ubrzano trošenje dijelova i ozbiljna oštećenja, poput kvara klipa ili rasplinjača. Pravilno pripremljena mješavina osigurat će dugovječnost motorne pile.
Za motorne pile s 2-MIX i 4-MIX® motorima preporučeni omjer je:
1:50 → 5 litara benzina + 0,10 l (100 ml) dvotaktnog ulja.
Koristite kvalitetan benzin s oktanskim brojem najmanje 90 RON. Birajte visokokvalitetno dvotaktno motorno ulje prema TC standardu jer takvo ulje ima kvalitetu koja osigurava bolju zaštitu i duži vijek motora. Ulja slabije kvalitete mogu oštetiti motor i ostale dijelove motorne pile. Ako se pogriješi s omjerom, motorna pila neće moći imati dobro gorivo za rad i može doći do oštećenja.
U kanistar najprije ulijte motorno ulje, zatim dodajte benzin. Zatvorite i protresite kanistar kako bi se ulje i benzin ujednačeno pomiješali. Pažljivo otvorite kanistar jer se u njemu može stvoriti pritisak. Ulijte mješavinu u spremnik pile, polako i bez prolijevanja.
Motorne pile i većina vrtnih uređaja mogu raditi s gorivom koje sadrži 5 do 10% etanola (oznake E5/E10). Međutim, zbog promijenjenog sastava goriva ponekad je potrebno dodatno podesiti rasplinjač – u tom slučaju obratite se našem ovlaštenom servisu.
E10 je oznaka koja znači da gorivo više bioetanola od klasičnog premium benzina (koji ima udio od najviše 5%).
Benzin je lako zapaljiv. Priprema mješavine zahtijeva oprez, pazite da gorivo ne završi van spremnika, da se ne zalijete po odjeći, držite ga podalje od otvorenog plamena i ne pušite u blizini.
Ako motorna pila miruje duže vrijeme (npr. preko zime), gorivo u spremniku i kanistru gubi kvalitetu jer vlaga i kisik ulaze u kanistar, spremnik i rasplinjač. Mješavina benzina i ulja nije stabilna kroz duže razdoblje jer vlaga i kisik mijenjaju svojstva goriva, aditivi isparavaju, a mogu se stvoriti i naslage koje začepljuju filtere i mlaznice. Zato nemojte čuvati mješavinu duže od 30 dana. Nakon tog razdoblja dolazi do razdvajanja ulja i benzina, što smanjuje podmazivanje i može uzrokovati kvar motora. Kada dođe do odvajanja jer je mješavina predugo stajala gorivo više nije adekvatno za pravilan i siguran rad motora.
Mješavina koja je pogrešna i zabunom je završila u spremniku može biti opasna. Ako ste slučajno natočili pogrešnu mješavinu, ni slučajno nemojte pokretati motornu pilu. Ispraznite gorivo pomoću lijevka u poseban kanistar. Spremnik nakon toga napunite ispravnom mješavinom. Ako nakon toga motorna pila ipak ne radi, probajte očistiti svjećicu, a ako i nakon toga ne radi, obratite se ovlaštenom servisu.
1. Omjer mješavine 1 : 50
5 L benzina (min. 90 RON) i 100 ml dvotaktnog ulja
2. Priprema mješavine
3. Sigurnost pri punjenju
4. Skladištenje goriva
5. Ako ste natočili pogrešno gorivo
1. Koje komponente čine mješavinu?
Mješavina se sastoji od bezolovnog benzina (min. 90 RON) i dvotaktnog motornog ulja (ulje koje ispunjava TC standard).
2. Zašto je potrebna mješavina za dvotaktne motore?
Dvotaktni motori nemaju zaseban sistem podmazivanja (nema uljne pumpe). Zato se ulje dodaje u gorivo – ono podmazuje klip, ležajeve i druge pokretne dijelove tokom rada. Bez ulja bi se motor vrlo brzo pregrijao i oštetio.
3. Koji je preporučeni omjer?
1 : 50 što znači 5 litara benzina + 100 ml ulja. Ovaj omjer osigurava optimalno podmazivanje i čisti rad motora.
4. Kako pravilno pomiješati ulje i benzin?
U kanistar ulijte prvo ulje. Dodajte potrebnu količinu benzina. Zatvorite i protresite kanistar da se sastojci povežu. Pažljivo otvorite i natočite u pilu.
5. Što ako pogriješim s omjerom?
Premalo ulja → nedovoljno podmazivanja → pregrijavanje i oštećenje klipa/cilindra.
Previše ulja → stvaranje dima, taloženje čađe, slabija snaga motora.
U oba slučaja smjesa nije dobra – najbolje ju odmah isprazniti i napraviti novu.
6. Posljedice lošeg omjera na motor
7. Kako očuvati dugovječnost motorne pile?
8. Kada baciti staru mješavinu?
Samostalno pripremljena mješavina je iskoristiva najviše 30 dana. Nakon toga dolazi do razdvajanja ulja i benzina (segregacija). Staro gorivo bacite (u za to predviđen spremnik) i napravite novu smjesu.
9. Kako prepoznati pokvareno gorivo?
Promijenjena boja ili miris, mutna tekstura ili slojevi u kanistru će ukazati da je gorivo pokvareno. Pila će reagirati na pokvareno gorivo tako da teže pali, „guši se“ ili gubi snagu.
10. Zašto koristiti poseban kanistar?
Posebni kanistri ili kombi-kanistri imaju sistem protiv prolijevanja, ventilaciju protiv stvaranja prevelikog tlaka i praktične nastavke za točenje. Obični plastični kanistri često nisu otporni na kemijski sastav goriva i mogu se deformirati.
11. Gdje čuvati mješavinu?
12. Osnovna zaštita kod rukovanja
Benzin je zapaljiv i opasan!
13. Koje gorivo koristiti za motornu pilu?
Ne koristiti dizel, čisti etanol ili goriva s većim udjelom alkohola.
14. Mogu li koristiti običan benzin?
Da, ako je minimalno 90 RON i obavezno pomiješan s uljem u omjeru 1:50. Čisti benzin bez ulja nikada ne smije ući u dvotaktni motor.
15. Koliko traje mješavina goriva?
Najviše 30 dana. Nakon toga gubi svojstva i može oštetiti motor.
16. Smijem li ostaviti gorivo u pili nakon korištenja?
Ne preporučuje se. Ako pila duže neće raditi ispraznite spremnik, pokrenite motor i pustite da potroši ostatak goriva u rasplinjaču. Tako sprječavate taloženje i lakše paljenje idući put.
17. Gdje kupiti gorivo, ulje i kanistre?
Prodaju ih ovlašteni trgovci i servisi, specijalizirane prodavaonice alata i vrtnog programa i neki web shopovi.