Direktno ubrizgavanje goriva

Ubrizgavanje: inovacija snage za radnu svakodnevicu 


Snažna tehnologija za snažno drvo: direktno ubrizgavanje čini STIHL motorne uređaje upravo onim paketima snage u koje se profesionalci mogu pouzdati.




Motorni uređaji – snaga zahvaljujući direktnom ubrizgavanju.

Prava STIHL inovacija: sustavi direktnog ubrizgavanja koji u motornim uređajima brinu za odgovarajuće stvaranje smjese kod motora bez rasplinjača.  



Što je ubrizgavanje?

Direktno ubrizgavanje je tehnologija za stvaranje smjese za motore sa unutarnjim izgaranjem. Ovdje ćete saznati do u detalje kako funkcionira direktno ubrizgavanje. 


Prava snaga motora: ovisi o kisiku.

Pitanje o optimalnoj snazi motora na prvi pogled nema veze sa natočenim gorivom  – već sa zrakom. Gorivo koje cirkulira u unutrašnjosti motora služi u principu samo poticanju kisika sadržanog u zraku da stupi u reakciju sa svojim česticama ugljikovodika. Jedina zadaća goriva je: uvijek u pravom trenutku u točno određenoj količini biti na pravome mjestu, jer samo savršena mješavina zraka i goriva garantira brzo i potpuno sagorijevanje koje motoru omogućuje da iscrpi sav svoj potencijal. 


Tehnologije za optimizaciju smjese zraka i goriva: rasplinjač i sustav za direktno ubrizgavanje.

Mogućnost kako garantirati savršenu smjesu zraka i goriva: rasplinjač. No on je sve drugo samo ne jednostavan: Rasplinjači su mehaničke komponente čije se savršeno funkcioniranje   prije svega bazira na razlici u tlaku između usisnog podtlaka i atmosferskog tlaka. To je fina ravnoteža koja mora biti uvijek zagarantirana za savršeno funkcioniranje rasplinjača. U pravilu to također nije problem – pod uvjetom da se u obzir uzmu faktori koji na funkcioniranje rasplinjača mogu djelovati negativno. Oscilacije u visini i temperaturi, onečišćenje zračnih filtera, trošenje motora i kvaliteta goriva mogu npr. negativno djelovati na besprijekorno funkcioniranje rasplinjača. Što ako svoj motorni uređaj želite koristiti neovisno o visini i temperaturi? STIHL motorni uređaji koji se moraju dokazivati na različitim terenima posižu za što je moguće većim akcijskim radijusom na sustavima direktnog ubrizgavanja. To ih čini posebno pouzdanima i neosjetljivima na vanjske utjecaje. Sustavi za direktno ubrizgavanje, naime, ne funkcioniraju kao rasplinjači sa razlikama u tlaku – gorivo se prilikom ubrizgavanja ubrizgava preko ventila za ubrizgavanje izravno u kućište motora, ili, kao kod inovativne motorne pile MS 500i, izravno u usisnu granu. Pumpa za ubrizgavanje drži tlak goriva konstantnim i time garantira da će ventil za ubrizgavanje u svakom trenutku rada na raspolaganje staviti optimalnu količinu goriva.   



Direktno ubrizgavanje – mnogo vrsta jedinstvene tehnologije.

Princip direktnog ubrizgavanja je vrhunsko tehnološko postignuće  – postoje doduše još mnogi različiti načini kako sustavi ubrizgavanja precizno funkcioniraju. Kako bi zadržali pregled, ovdje predstavljamo tri glavne kategorije.  


Izravno ubrizgavanje

Ovdje se navode postupci ubrizgavanja kod kojih se mješavina goriva izravno ubrizgava u prostor za izgaranje.  


Neizravno ubrizgavanje sa unutarnjim stvaranjem mješavine

Kod ove vrste ubrizgavanja gorivo se izravno ubrizgava u kućište motora. Ubrizgavanje se vrši unaprijed za vrijeme početka kompresije. Prednost: tako se mora  savladati relativno nizak tlak ubrizgavanja. Raspršivanje i zagrijavanje goriva postiže se zahvaljujući pokretima klipa prema gornjoj mrtvoj točki te kompresijom koja se time povećava. Ova vrsta ubrizgavanja koristi se u brusnom paraču TS 500i.


Neizravno ubrizgavanje sa vanjskim stvaranjem mješavine

Druga vrsta ubrizgavanja – ovaj puta sa ubrizgavanjem goriva u usisnu cijev motora. Klip ovdje usisava gotovu smjesu goriva i zraka. Ova vrsta ubrizgavanja naziva se i ubrizgavanje u usisnu cijev. Ovdje se smjesa goriva i zraka posebno efektivno dovodi do klipa, a unutrašnje hlađenje djeluje kao prednost. Ova vrsta ubrizgavanja koristi se u revolucionarnoj motornoj pili MS 500i. Više o novitetima iz svijeta slijedi dalje u tekstu.



Prva motorna pila sa elektroničkim ubrizgavanjem: motorna pila MS 500i.

Ona je uistinu pravi svjetski novitet: STIHL motorna pila MS 500i je prva motorna pila saserijski ugrađenim elektronički vođenim ubrizgavanjem. Ono što ovu motornu pilu čini posebnom, sakriva se u njezinom motoru: jer tamo se nalazi sustav za ubrizgavanje kojem se upravlja senzorima što motoru daje optimalan učinak. Ovom tehnologijom STIHL osvaja svijet inovacija – i korisnicima nudi brojne prednosti.


Revolucionarni sustav za direktno ubrizgavanje i posljedično odustajanje od rasplinjača i komponenti rasplinjača dovode do jedinstvene lagane izvedbe. A ona ima najbolji omjer snage i težine na tržištu profesionalnih benzinskih motornih pila: neponovljivih 1,24 kg/kW. Profesionalcu kod sjieče drva motorna pila sa ubrizgavanjem osigurava tako osjetno veći učinak u usporedbi s ostalim modelima u klasi radnog obujma motora od 80cm3. Uz to još dolazi i snažno ubrzanje i optimalan postupak pokretanja – neovisno o tome radi li se o pokretanju hladnog ili zagrijanog motora. 
Tehnologija koju je razvio sam STIHL elektronici pruža sve senzorske podatke koji su joj potrebni za upravljanje ubrizgavanjem, i to odmah u startu iako se STIHL MS 500i pokreće pomoću startnog užeta i bez baterije. Razvojem ovog motora STIHL se probio na području benzinskih profesionalnih motornih pila na sam vrh – i to zahvaljujući prije svega samo upotrijebljenoj Injection tehnologiji: elektroničkom ubrizgavanju.


Injection: Ubrizgavanje kod STIHL MS 500i.

Kod Injection tehnologije u MS 500i gorivo se preko ventila za ubrizgavanje ubrizgava izravno u usisnu cijev. Pumpa za ubrizgavanje tlak goriva zadržava konstantnim te time osigurava da ventil u svakom trenutku rada na raspolaganje stavlja optimalnu količinu goriva. Količinu goriva, vrijeme ubrizgavanja i vrijeme paljenja potpuno automatski izračunava upravljački mehanizam STIHL MS 500i. Upravljački mehanizam cijelog sustava za ubrizgavanje ovdje je temelj Injection tehnologije. 


Kako bi ubrizgavanje optimalno funkcioniralo, u kućište motorne jedinice ugrađeni su senzori. Točnije rečeno: senzor za vanjsku temperaturu, senzor za tlak kao i za temperaturu. Ovi senzori mjere uvjete okoline te ih prosljeđuju upravljačkom mehanizmu motorne pile. Osim toga ovi senzori obrađuju sve podatke koji su potrebni upravljačkom mehanizmu za izračun usisne zračne mase. Tako se puno preciznije može utvrditi idealna količina goriva za optimalno izgaranje nego što je to ikada bilo moguće kod rasplinjača.  
Sljedeća inovacija preciznosti sustava za ubrizgavanje je generator: on ne osigurava samo proizvodnju struje već služi i kao senzor. Iz izmjenične struje koju proizvede generator generiraju se naime dvije neophodne informacije potrebne za funkcioniranje ubrizgavanja: brzina vrtnje stroja i položaj radilice. Na taj način upravljački mehanizam sustava za ubrizgavanje detaljno je upoznat sa načinom rada i potrebom pile za gorivom. I na taj način ubrizgavanje goriva i paljenje mogu optimalno biti prilagođeni okolišnim uvjetima. 
To sve se događa u milisekundi takta i omogućava odlično startanje, optimalno ubrzanje i maksimalnu snagu tijekom cijelog radnog dana, i to u potpunosti bez hladnog starta, toplog starta ili drugih ručnih podešavanja na pili, jer to od sada preuzima elektronika.


Ubrizgavanje goriva u motorima STIHL motornih pila: kompleksna tehnologija za jednostavan rad.

Korištenje sustava direktnog ubrizgavanja u motoru za motorne pile rad čini laganim  – doslovce. A to se temelji na konceptu smanjivanja težine motora sa optimiziranim prostorom za instalaciju.  Opskrbom struje preko generatora nisu potrebni inače uobičajeni magneti u zamašnjaku te pozicioniranje upravljačkog mehanizma izravno na zamašnjaku. To dozvoljava učinkovitije dovođenje hladnog zraka čime zamašnjak u promjeru i visini može biti oblikovan kao puno manji nego što je to uobičajeno u ovom razredu snage.   
Inercijska masa potrebna za rad praznog hoda u STIHL motorima sa sustavom za direktno ubrizgavanje proizvodi se čeličnim prstenom koji se nalazi na vanjskom kotaču zamašnjaka ispod lopatica ventilatora. To omogućava dosad nedostižan kompaktni zamašnjak. Osim toga ovime se smanjuje opterećenje koljenaste osovine. Tako se može uštediti daljnja težina u odnosu na konvencionalne pile.   
Osim toga Injection mehanizam za upravljanje u kućište spremnika smješten je optimalno s obzirom na prostor, težinu i težište –  ključni temelj kompaktnog i laganog Injection motora.


STIHL MS 500i sa sustavom za direktno ubrizgavanje ukratko 


  • Najbolji omjer snage i težine na tržištu benzinskih motornih pila: 1,24 kg/kW
  • Izvrsno ubrzanje: u samo 0,25 sekundi od brzine rada praznog hoda do maksimalne brzine 
  • Optimalna snaga motora u svim uvjetima rada 
  • Jedinstveni postupak paljenja u svim vremenskim prilikama i na svakoj visini
  • Jednostavniji postupak startanja bez ručice za pokretanje
  • Rad bez ručnog podešavanja